Educatie
Waarom is scholing zo belangrijk?
Het oude gezegde:” Wat niet weet, wat niet deert” is een leugen. Armoede wordt in hoge mate verergerd door de afwezigheid van informatie en verkregen vaardigheden. Zonder deze wervelt de grote wereld als een stofstorm om je heen en bekogelt je van alle kanten met verrassingen die je niet kunt begrijpen of verwerken, laat staan boven te komen. Zonder onderwijs zal armoede nooit uitgewist kunnen worden. Het mooie is dat een opgeleid kind in een ontwikkelingsland een vermenigvuldiger van kennis wordt, waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat. Hij of zij gaat naar huis en leert vader of moeder of opa lezen. Als kinderen in dit gebied naar de buitenste ring van bekwaamheid bewegen, dan nemen ze vaak hele families met zich mee! (bron: te klein om over het hoofd te zien, Dr. Wess Stafford).
In het Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 staat dat álle kinderen recht hebben op onderwijs. Maar helaas kunnen nog lang niet alle kinderen ter wereld naar school: Ruim 67 miljoen kinderen gaan niet naar de basisschool.
Onderwijs in Uganda:
Het onderwijs in Uganda kan in de volgende stadia worden ingedeeld:
– Kleuterschool- Prepatory School – kinderen vanaf + 3 jaar
– Basisschool- Primary School – klas P1 t/m P7 (Primary Leaver Exam / PLE)
– Voortgezet onderwijs – Secondary School – klas S1 t/m S4 (Ordinary level / ’O’ level)
– Voortgezet onderwijs (bovenbouw) – Senior Secondary School – klas SS5 t/m SS6 (Advanced level / ’A’ level)
De basisschool – Primary School
In Uganda gaan kinderen vanaf een jaar of 6 naar de basisschool. De klassen lopen van P1 (Primary 1) tot en met P7 (Primary 7). Een schooljaar is opgedeeld in drie trimesters (terms). Na elke trimester krijgen de leerlingen een rapport. Aan het einde van P7 moeten de kinderen een examen afleggen, het Primary Leavers Exam. Het schooljaar begint in februari.
Stichting The Pearls of Africa stelt zich als doel om de kinderen uit de arme dorpjes rondom Jinja naar school te kunnen laten gaan. De schoolgelden die daarvoor nodig zijn worden voldaan vanuit de fondswerving.
Rogers
Zo helpt de stichting Rogers. Rogers, een jongen van 24 jaar, komt uit een primitief dorpje zo’n 30 km van Jinja. In het dorpje is geen stromend water en geen stroom. De mensen van dit dorp zijn bijzonder gastvrij. We hebben zijn moeder die samen met zijn broers nog in het dorp wonen een aantal keren mogen bezoeken. Het ontvangst is iedere keer weer overweldigend. Rogers is een aantal jaren terug naar Jinja gekomen om werk te zoeken. Sinds december 2013 werkt hij als nachtwaker voor ons en is hij een goede vriend van ons geworden. Zijn vader overleed al op jonge leeftijd waardaar zijn moeder voor hem én zijn 4 broers moest zorgen. Gelukkig waren zij in het bezit van een stuk grond waar zij hun eigen groente en fruit konden telen zodat ze geen honger hoefden te lijden. Maar geld voor school was er amper. Rogers heeft dan ook na de primary school (basisschool) slechts een paar klassen secondary school (middelbaar onderwijs) kunnen doen en moest daarna noodgedwongen stoppen met school waardoor een goede toekomst voor hem erg onzeker werd. Maar dankzij de stichting kon hij in september van 2014 beginnen aan een 2-jarige opleiding tot mechanical engineer, een beroepsopleiding waarin hij in 2 jaar wordt klaargestoomd voor monteur. Hij is erg leergierig en ontzettend dankbaar voor de kans die hij gekregen heeft!
Ook helpt de stichting Claire. Claire is sinds vorig jaar weduwe geworden en is nu dus een alleenstaande moeder van 3 kinderen. Haar man leed aan HIV en is overleden omdat medische hulp voor hem te laat kwam. Omdat er geen sociaal vangnet is in landen zoals Uganda viel er voor haar dus een heel inkomen weg. Opeens stond ze er alleen voor. Haar 3 kinderen gingen ‘gewoon’ naar school maar nu werd het voor haar onmogelijk om het schoolgeld nog te kunnen betalen. We zijn blij dat de stichting die last, het betalen van het schoolgeld, van haar heeft kunnen overnemen. Haar 3 kinderen gaan dus gewoon nog naar school waardoor hún toekomst in ieder geval niet in gevaar komt.